Et virksomhedsforløb vurderes altid fra gang-til-gang, alt efter hvor den stressede medarbejder er henne i sit stressforløb og hvad der er gået forud.
Når jeres medarbejder skal retur igen efter en evt. alvorlig stress-sygemelding anbefaler jeg altid en indslusningsplan, der strækker sig over ca. 3-4 måneder. Hvis det ønskes vil jeg gerne komme med forslag til denne indslusningsplan.
Jeres medarbejder har brug for nænsomt og i roligt tempo at vende retur til opgaver, der modsvarer medarbejderens tilstand men også, at antallet af timer passer til processen.
Med min baggrund (psykoterapeut) giver jeg den stressede medarbejder ikke kun en stressrådgivning, men et 360 graders livseftersyn, hvor vi gennemgår styrker, reaktionsmønster m.v. for at øge selvbevidstheden og dermed forebygge mod fremtidige stress situationer.
Med en stressrådgiver tilknyttet virksomheden vil I få jeres medarbejdere styrket retur og nogle gange hurtigere end hvis de selv forsøger at klare det selv, da den stressede guides og støttes gennem alle faser og ikke bare er overladt til sig selv, uden at få redskaber eller indsigt i egne adfærdsmønstre m.v.
Det er derfor både billigere for virksomheden at sende sine stressede medarbejdere til en stressrådgiver/-coach både hvad angår sygedage, men også i produktionsomkostninger.
Ligeledes kan en klar og god stresspolitik forebygge stress på arbejdspladsen så I optimerer medarbejdertrivslen og holder stress o.a. sygemeldinger nede.
Ligesom i planteriget skal mennesker plejes og passes på.
Når medarbejdere og ledelse har en åben og ærlig kommunikation omkring trivsel så mærkes det på bundlinjen. Er der derimod ingen trivselspolitik eller nogen dialog ledelse og medarbejdere imellem øges mistrivsel og sygefravær. Det betaler sig at have en stresspolitik og en stress handlingsplan.
At have en stressrådgiver tilknyttet virksomheden gør, at der kan sættes tidligt ind ved de første stresssymptomer.
Jeg arbejder altid med fuld fortrolighed i forhold til klienten (medmindre jeg får viden om ulovligheder).
En kontaktperson fra virksomheden (fx HR-medarbejder eller nærmeste leder) og jeg aftaler, at jeg har en første telefonsamtale med jeres medarbejder (en uforpligtende og gratis første samtale).
I denne første og gratis telefonsamtale (ca. 20 min.) fortæller medarbejderen mig om hovedproblemet og beskriver sin tilstand. Jeg forsøger at give medarbejderen min første og umiddelbare vurdering.
For at sikre et fuldstændig fortroligt rum med jeres medarbejder, så videregiver jeg ingen information til virksomheden. Faktura sendes til virksomheden efter hver samtale.
Du kan læse mere om, hvordan jeg arbejder med mine klienter i menupunktet “min tilgang”.
Hellere være på forkant af stress sygemeldinger. Der er nogle vigtige spørgsmål som I kan stille jer selv som virksomhed/ledelse, så I bedre kan forebygge mod stress og mistrivsel på arbejdspladsen.
Det er også vigtigt at I tager stilling til, hvordan I tager jer af både den stressede under sygemelding samt dennes kollegaer:
Hvordan forebygger I for stress:
Hvordan understøtter I ledere i at opdage stress-signaler blandt deres teams?
Hvordan sikrer I, at medarbejderne har en sund balance mellem arbejde og fritid?
Hvordan evaluerer I løbende arbejdsbelastningen for at forebygge overbelastning og udbrændthed?
En virksomhed, der har en veludviklet stressplan, signalerer ikke kun omsorg for sine medarbejdere, men også en proaktiv tilgang til at forebygge sygefravær, øge produktiviteten og skabe et sundere arbejdsmiljø.
Hvilke konkrete ressourcer tilbyder I medarbejdere, der oplever tegn på stress?
Hvordan følger I op på trivsel og mental sundhed blandt medarbejderne på lang sigt?
Har I en åbenhed og et trygt miljø på arbejdspladsen? Taler I åbent og ærligt sammen om de udfordringer virksomheden og ledelsen står overfor?
Hvilken rolle spiller ledelsen i at fremme en kultur, der prioriterer mental sundhed og trivsel?
Følges kompetencer og ansvar altid ad? Er der altid taget højde for dette ved organisationsændringer?
Har I nogen politikker for at sikre pauser, fleksibilitet eller stress-relateret støtte under deadlines?
Skabes der mere arbejdspres hos kollegaer
når der sygemeldes? Er der fleksibilitet ift. arbejdsmængde, hvis en medarbejder i en periode gennemgår en privat krise (skilsmisse, tab/sorg, osv.)?
Hvordan evaluerer I løbende arbejdsbelastningen for at forebygge overbelastning og udbrændthed?
Særordninger/fleksibilitet ift. livsbegivenheder? (orlov ifm. pasning af terminal pårørende, sorgpolitik, mere fleksibilitet i arbejdstid ifm. små børn, osv.)
Hvis du vil fordybe dig mere i trivsel på arbejdspladser kan jeg anbefale dig at læse mere om det hos Det National Forskning scenter for Arbejdsmiljø, klik her.
Stresscoach & psykoterapeut
Rørmosen 207
2990 Nivå
Tlf.: 31233370
Mail: stresscoach@evaarentoft.dk
COPYRIGHT (tekst/billeder må ikke kopieres)
CVR: 44373858